De bortglömda plaggen: Galoscherna

Galocher är ett plagg som jag egentligen tycker är konstigt att det har försvunnit. Jag menar, det är ju sjukt smart! För ni som inte vet vad galoscher är, så är det helt enkelt överdrag till skorna för att skydda dem från väta och smuts och slitage. Förr hade så gott som alla som ägde finare skor galoscher. I början var de tillverkade av läder, men senare blev de i gummimaterial. Jag har sett att de säljer sådana fortfarande inne i välsorterade skobutiker, men jag har bara sett ytterst få använda dem. Kanske att det beror på att det inte är så många män i Malmö som äger handsydda och känsliga finskor. Den kvinnliga motsvarigheten, pampucher, borde vara av ett större intresse även idag. Särskilt med tanke på att dyra designerskor säljer som aldrig förr.


Kommentarer
Postat av: Issa

Ja, pampuscher vore något så man slipper hänga in en kasse med extra skor bara för att det regnar ute. Galoscher ser man ju lite här och där, men pampuscherna lyser med sin frånvaro.

2012-01-18 @ 14:11:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0