Favoritepoker

När man sysslar med vintagekläder så är man oftast otroligt medveten om vilket årtionde de härstammar ifrån. Alla epoker har sin egen stil och saker som utmärker dem. Ibland kan det vara ytterst förvirrande när man ska tidsbestämma olika plagg. Vissa saker går ju så väldigt mycket in i varandra. Sent 50-tal och tidigt 60-tal till exempel. Kläder från de stora modestäderna brukar vara betydligt lättare, eftersom de helt enkelt var först med nya snitt och detaljer. Hemsydda kläder från landet kan vara så svårt att man sliter håret av sig. Trenderna nådde ju utan internet och TV inte ut lika snabbt förr.
Det är svårt att ha en favorit bland årtionden. Jag gillar alla, under hela 1900-talet, fast på olika vis (undantaget skulle väl vara 90-talet, isch). Jag blir väldigt fascinerad över människor som är intresserad av endast en epok och selektivt väljer att klä sig, inreda och lyssna på musik från just det årtiondet. Jag för min del tycker nog bäst om att mixa. 20-tals hatt med 50-tals kappa och ett par supermoderna stövlar till. Snyggt!
Skulle någon tvinga mig att välja dock, så hade det nog fått bli 10-talet. Otippat, eller hur? Ja, det finns många anledningar till varför. Jag tror att jag blev kär i 10-talet ungefär samtidigt som jag föll för Titanic och Höstlegender. Allt det kvinnliga, romantiska och kläder av spets och siden. Jag gillar den kvinnliga siluetten, med kurvor och smal midja. Långklänningar, knäppkängor och korsetter. Det var en spännande tid. En värld där det mesta var uppfunnet men ännu var i sin vagga.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0